Työhyvinvointi
rakentuu
- työntekijän voimavaroista,
- työelämästä ja
- työn ulkopuolisesta ympäristöstä.
Työhyvinvoinnin osa-alueita ovat:
- johtaminen,
- osaaminen,
- motivaatio,
- toimiva työyhteisö,
- terveys,
- terveellinen työympäristö sekä
- työn, perheen ja vapaa-ajan yhteensovittaminen
Työhyvinvointi ja työmotivaatio
Työhyvinvointi
kytkeytyy läheisesti työmotivaatioon. Motivaatiota työssä on tutkittu paljon ja
sen sisällöstä on pääsääntöisesti päädytty siihen tulokseen, että motivaatio syntyy juuri työn sisällöstä.
Motivaation
tekijät jaetaan kahteen ryhmään: hygieniatekijöihin ja motivaatiotekijöihin.
Hygieniatekijöitä
ovat muun muassa palkka, työmatka ja työvälineet. Työn sisältö
liittyy taas varsinaisiin motivaatiotekijöihin työssä eli työmotivaatio syntyy
työstä. Työn tulisi olla mielekästä ja myös haastavaa. Motivaatiota lisää myös
se, että ihminen voi jollain tasolla vaikuttaa työhönsä.
Hyvinvoiva ja työstään pitävä ihminen on kuin leikkivä lapsi. Silloin kysymys on flow-ilmiöstä ja vielä syvemmin työn imusta, jossa työ vie mennessään ja imee ihmisen mukaansa ikään kuin tanssin pyörteisiin.
Työssä
jaksaminen on kuin kivijalka ja edellytys tuloksen tekemiselle. Ammattitaitoinen työnohjaus vaikuttaa merkittävästi
työhyvinvointiin. Lisäksi sen tavoitteena on kehittää työtä laadukkaammaksi ja
tuottavammaksi.
Työntekijän hyvinvointiin vaikuttavat myös työn vaatimukset ja hallinta.
Muita tarvittavia taitoja kehittää omaa työhyvinvointiaan (Evers,
Rush & Berdrow 1998 *) ovat elämänhallinta, kumppanuustaidot, ihmisten ja
tehtävien johtaminen sekä innovaatioiden ja muutosten hallinta. Elämänhallintataidot ovat kykyä kehittää
omia rutiinejaan niin, että ne auttavat selviytymään epävarmuuden keskellä.
Itsensä tunteminen, myönteinen elämänasenne, itsensä motivoimisen ja itsenäisen
työskentelyn osaaminen helpottavat elämistä. Verkostoituminen edellyttää
kumppanuustaitoja, jolloin voit olla avoimesti tekemisissä erilaisten ihmisten
kanssa.
Esimiestaidot vaikuttavat myös useiden tutkimusten mukaan
oleellisesti työhyvinvointiin.
*Evers, F.T., Rush, J.C. & Berdrow, I. 1998. The Basis of Compentence: Skills for Lifelong Learning and Employability. San Francisco: Jossey Bass Publishers.
Juuti, P ja
Vuorela, A. 2006. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. PS-kustannus. WS
Bookwell Oy. Juva.
Nivala, V.
2006. Kokonainen ihminen – ehjä organisaatio. Julkaisussa: Vesterinen Pirkko
(toim.). Työhyvinvointi ja esimiestyö. WS Bookwell Oy, 2006, 93-106.
Kinnunen, T.
ja Saarikoski, V. 2006. Toivon johtamisella työhyvinvointia! Julkaisussa:
Vesterinen Pirkko (toim.). Työhyvinvointi ja esimiestyö. WS Bookwell Oy, 2006,
107-119.
Luoma, J. ja
Arikoski, J. 2006. Menestystä ja hyvinvointia organisaatioon muutoksessa.
Julkaisussa: Vesterinen Pirkko (toim.). Työhyvinvointi ja esimiestyö. WS
Bookwell Oy, 2006, 123-136.
Manka Marja-Liisa. 2006. Tiikerinloikka työniloon ja menestykseen. Talentum. Helsinki.
Räsänen, M. 2006. Työnohjaus ja työhyvinvointi. Julkaisussa: Vesterinen Pirkko (toim.). Työhyvinvointi ja esimiestyö. WS Bookwell Oy, 2006, 163-171.
Manka Marja-Liisa. 2006. Tiikerinloikka työniloon ja menestykseen. Talentum. Helsinki.
Räsänen, M. 2006. Työnohjaus ja työhyvinvointi. Julkaisussa: Vesterinen Pirkko (toim.). Työhyvinvointi ja esimiestyö. WS Bookwell Oy, 2006, 163-171.
Kuvat: Free pictures in Pixabay. CC0 Public Domain. https://pixabay.com


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.